НИЕ СМЕ ПЪРВОТО МОНТЕСОРИ УЧИЛИЩЕ В БЪЛГАРИЯ!

montessori частно училище бургас montessori частно училище бургас montessori частно училище бургас

ГЛАВНИЯТ УРОК НА МОНТЕСОРИ

         Когато за първи път се сблъскаш с историята на педагогическата система на Мария Монтесори е невъзможно да не те порази фактът с каква ненавист са се отнасяли към нея идеолозите на всички тоталитарни режими на миналото столетие. Едва идвайки на власт и Мусолини, Сталин и Хитлер веднага издават заповеди за закриване на Монтесори училищата, започват преследвания на Монтесори педагозите и на привържениците на тази методика. И това не е учудващо - та нали ключовата дума в лексикона на великия педагог и хуманист на 20-ти век Мария Монтесори – е „СВОБОДА“. Целта на своя живот Монтесори вижда във възпитанието на свободни, независими, самостоятелно мислещи хора, умеещи да приемат решения и да носят за тях отговорност.

        Още в сaмото начало Монтесори разработва специални пособия с помощта, на които учениците на това необичайно училище можели да изучават околния свят на базата на собствения си сензорен опит. Какво е било удивлението на учители и родители, когато с помощта на материалите разработени от Монтесори децата се научили да четат, пишат и смятат по-рано от своите връстници от традиционните училища. Монтесори счита , че главната задача на възпитателя е да създаде активна развиваща среда, в която да няма случайни предмети и детайли. Всеки елемент от тази среда трябва да изпълнява строго определена функция.

         Едва ли не първото, което прави Монтесори в своето училище е да изхвърли веднъж за винаги Негово Величество Чина, което както тя предполага ограничава не само двигателната активност, но и познавателните способности на детето. От тогава в Монтесори клас, чиновете се заменят с леки масички и килимчета, които детето може самостоятелно да пренесе по свое желание във всеки ъгъл на стаята . Ден след ден наблюдавайки деца от различна възраст Монтесори внедрява дидактическите пособия и материали , избира оптималната форма на масичките и столчетата. От нейното внимание не се е изплъзнал и най-малкият детайл. Има сведения, че повече от 70 % от материалите в процеса на експерименти тя е отхвърлила оставяйки само това, което дава действително много добри резултати . Затова не напразно материалите и пособията, които са издържали проверката на времето често наричат „златен материал на Монтесори”. Но главното в системата на Монтесори не са пособията и методиката, главното – това е Детето! Единствено, уникално и неповторимо ! И като уникално в своя род, то има право на индивидуална, създадена лично за него система на обучение . Но откъде да се вземе тази система. Не е възможно да се постави учител до всяко дете. И въпреки това Монтесори обучава по индивидуални програми по 40 деца едновременно. Как е ставало това? Тя просто предоставя на всяко дете възможността самостоятелно да разработи за себе си своя индивидуална програма за обучение, да избере с какво, кога и как да се занимава в развиващата среда, създадена от педагозите.

         Системата на Монтесори предоставя на всяко дете истинска, безгранична свобода на избор. Всяко дете тук може по собствено желание да реши с какво иска да се занимава днес - със смятане, география или четене, да наблюдава слънцето или да посади цвете.

         Но – свободата на всеки човек свършва там, където започва свободата на другия!
 
         Този основен принцип на съвременното демократическо общество е въплътен в педагогиката на Монтесори почти 100 години назад, когато големият свят е бил още толкова далече от истинската демокрация.

         Затова децата в Монтесори училищата отлично знаят, че не трябва да шумят и да пречат, когато другите деца край тях са потънали в размисли върху работата с интересен материал, че работейки те непременно трябва да приберат материалите на рафта, от където са ги взели и да почистят след себе си, за да бъде после удобно и приятно на тези, които ще се занимават след тях. Всички Монтесори материали са удивително конкретни и нагледни и позволяват на детето не само просто да приеме за верни думите на учителя, а на основание на собствения си опит да се убеди, че в стотицата има десет десетици, а два пъти по две наистина са четири, и земята действително се върти около слънцето, а не обратно. Може да се каже още много за системата на обучение на Монтесори.

         Плюсовете на Монтесори педагогиката са безусловно и очевидно доказани във времето. Монтесори педагогиката великолепно развива аналитическите способности, логиката, финната моторика.

         Но даже и това не е най-важното. Да си спомним основната дума в системата на Мария Монтесори –СВОБОДА! Свобода на мислещия, образован човек, умеещ да отговаря за себе си и своите постъпки, човек уважаващ и правото на другите хора на такава степен на свобода. Прочетете внимателно трудовете на великата Монтесори и опитайте да видите своето дете през нейните очи: то е уникално и неповторимо, то е надарено от природата с безгранични възможности и жажда за знания , и задачата на любящите и мъдри родители е да уважават правото на детето да бъде самото себе си, ежедневно и ежечасно, да го направляват по пътя на познанието, пълен с радостни открития и озарения. Ето това е главният урок на Мария Монтесори.

Автор : Ася Щейн /превод/



Полезни връзки

  • Монтесори възпитаници
  • Контакти



  • ГЛАВНИЯТ УРОК НА МОНТЕСОРИ

             Когато за първи път се сблъскаш с историята на педагогическата система на Мария Монтесори е невъзможно да не те порази фактът с каква ненавист са се отнасяли към нея идеолозите на всички тоталитарни режими на миналото столетие...




    От тук можете да видите къде се намира училище Монтесори, както и да направите виртуална разходка из неговите стаи


    гр.Бургас
    ул.Драма 11
    тел.: 056/ 825 673,
    0879 400 194
    0879 400 193


    2014 ЧНУ "Д-р Мария Монтесори"
    Всички права запазени


    Powered by Suzara web design